pirmdiena, 2011. gada 9. maijs

Liepājas autostāvvietas

Allaž esmu gribējis uzzināt, kā tad ir pēc būtības. Proti, kā zināms, tad Liepājā pašvaldības policija savos pienākumos principiāli par prioritāti izvirzījusi rosību Liepājas autostāvvietās. Diezgan operatīvi un veikli tiek atrasti tie, kuri kaut kādu iemeslu dēļ formāli neizpilda kādu konkrētas zīmju prasības. Piemēram, stāvvietas, kur prasīts pēc laika norādīšanas, pašvaldības policisti regulāri apstaigā mašīnas, lūkojoties, vai aiz to vējstikliem ir atstāts kartona pulkstenītis vai lapiņa ar apstāšanās laiku. Stāvvietās, kurās ir apstāšanās laika limits, šie paši policisti lūko, lai limits netiktu pārkāpts pat par dažām minūtēm. Savukārt tur, kur ir jāapmaksā stāvēšana, municipāļi ierodas kā pēc burvju nūjiņas vēziena, ja samaksāts nav. Īsāk sakot- autostāvvietu lietās no Liepājas pašvaldības policijas varētu mācīties. Operatīvi, stingri, precīzi, nelokāmi.
Ja principiāli pret visiem, tad principiāli līdz galamAllaž, kad man aizrāda par "piekasīšanos", atgādinu, ka mūsu valstī tomēr joprojām spēkā Latvijas Republikas Satversme, kuras 8. nodaļas 91. pants skan šādi- visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Vēl precīzāk šo domu var izlasīt augsti godātā Kārļa Ulmaņa vārdos Ministru Kabinetā- "Viens likums – viena taisnība visiem". Tātad, kā tad ar to taisnību ir?
Esmu ievērojis, ka policisti, kas kā specvienība no Afganistānas kaujas lauka piedrāžas pie kādas autostāvvietas, īpaši nesteidzas maksāt par apstāšanos. Tādēļ pārlasīju likumus un noteikumus. Pārlasot "Saistošos noteikumus par Liepājas pilsētas pašvaldības maksas autostāvvietu apsaimniekošanu un lietošanu", redzams, ka "bez maksas Liepājas pilsētas pašvaldības maksas autostāvvietu var izmantot operatīvā transportlīdzekļa vadītājs, pildot dienesta pienākumus, ja operatīvais transportlīdzeklis aprīkots atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumu prasībām" (punkts 4.8.2.). To, vai šis VW spēkrats ir operatīvais transporta līdzeklis dienesta pildīšanas laikā, atliek minēt. Kā labticīgs liepājnieks ticu, ka ir. Bet lai nerastos jautājumi, kas ir operatīvais transporta līdzeklis, pievērsīsim uzmanību "Noteikumiem par operatīvajiem transportlīdzekļiem", kas skaidri nosaka, ka "operatīvie transportlīdzekļi ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu" (punkts 2.1.), "operatīvie transportlīdzekļi ar stacionāri uzstādītām zilām un sarkanām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu" (punkts 2.2.) un "operatīvie transportlīdzekļi ar uzstādāmām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma" (punkts 2.3.).

Kā redzams, tad attēlā redzamais policijas spēkrats neiekļaujas pirmajos divos punktos, jo uz tā nav stacionāri uzstādītas ne zilas, ne sarkanas bākugunis. Savukārt tad, ja šis spēkrats ir aprīkots ar operatīvajām bākugunīm, saskaņā ar punktu 2.3., tad šādam spēkratam ir jābūt aprīkotam ar speciālām ierīcēm, kas fiksē laiku, kad transportlīdzeklis tiek izmantots ar iedegtu bākuguni un ieslēgtu skaņas signālu, kā arī transportlīdzekļa braukšanas ātrumu. Kādēļ vispār ir vajadzīgas maksas autostāvvietas Liepājā?

Citās pilsētās, piemēram Ventspilī par stāvēšanu nav jāmaksā, bet jādomā, ka uz pusi mazākā pilsētā transporta problēma varbūt ir risināma citādi. Kā vairums Liepājas autovadītāju maksu par autostāvvietu Liepājā pieņemu par nepieciešamu meslu, lai pildītos pilsētas kasīte. Es protams neiedziļināšos tanī, ka tīri teorētiski daudz lētāk pašvaldības policistu vietā būtu izmantot privātās apsardzes uzņēmumu pakalpojumus, kas uzraudzītu kārtību un lūkotu pēc kartona pulkstenīšiem aiz vējstikla. Nemaz neminēšu, ka to varētu paveikt daži cilvēki uz velosipēdiem, neizmantojot policijas autotransportu.

Ja runājam par naudas lietām, tad jāsāk ar to, ka ar maksas autostāvvietām Liepājā nodarbojas Liepājas pašvaldības SIA "Liepājas Autostāvvietas". Ja par atskaites punktu pieņemam to, ka Liepājas pašvaldības SIA "Liepājas Autostāvvietas" valdes locekļa Alda Mūrnieka gada alga uz krīzes zemāko punktu- 2009. gadā bija 13 200 Ls, jādomā, ka peļņa ir lielumlielā, ja Liepājas mazalgu apstākļos ir tik ievērojama samaksa par darbu.
Cik pelna patreizējais uzņēmuma valdes loceklis Ivars Ķervis, atzīšos nezinu. Un mani tas nemaz neinteresē, jo lietas būtību nemaina.

Esmu labticīgs liepājnieks un man gribētos ticēt labajam. Tādēļ dikti gribētos uzzināt, cik šis pašvaldības SIA ir pelnošs, ja tā rīcībā ir divi desmiti maksas automātu, no kuriem dažos var norēķināties ar īsziņu palīdzību. Te gan jāsaka, līdzīgs eksperiments ar tramvajiem nebija diez ko veiksmīgs. Diezgan skaļi pieteiktā iespēja maksāt par braucienu tramvajā ar īsziņu izrādījās ne pārāk pieprasīta. Domājams jaunie autostāvvietu apmaksas automāti, kuros var norēķināties ar īsziņām nebūt nav lētais prieks. Tāpēc pašām "Liepājas Autostāvvietām" jāraugās uz to pieprasījumu ar lielu optimismu, lai vismaz spētu atpelnīt automātu pašizmaksu.

Bet ja jau pirkums ir izdarīts un modernizēšana iekasēšanas paletes paplašināšanai veikta, jāpieņem, ka veikti aprēķini un peļņa būs. Tātad: cik maksas autostāvvietas Liepājā ir izdevīgas? Vasarā mašīnu daudz, skaidrs, ka jāmaksā vairāk. Bet aktīva iekasēšana par stāvēšanu nebeidzas arī tad, kad bargās ziemās par ielu un trotuāru esamību varam tikai iedomāties kā par kaut ko esošu zem bieza sniega un ledus kārtas, ko papildina milzu sniega kalni. Pats uzņēmums laikrakstam "Kurzemes vārds" apgalvoja, ka ar iekasētajiem līdzekļiem stāvvietu teritorijas tīra un labiekārto. Katrā maksas autostāvvietā ielu horizontālos apzīmējumus uzņēmums atjaunojot divas reizes gadā. Nepieciešamības gadījumā remontējot arī ielas segumu. Uzņēmums "Liepājas Autostāvvietas" vēl 2009. gadā bija plānojis iegādāties speciālo uzkopšanas tehniku, kas būtu paredzēta sniega savākšanai un operatīvāk ļautu uzkopt stāvvietas un apkārtējo teritoriju. Bet, ak vai, te gan jāsaka, ka ziemā dažu brīdi tā maksas autostāvvietu esamība bija pamanāma visai simboliski- kad pie mašīnas steidzās klāt autostāvvietas darbinieks, prasot pēc samaksas. Tātad- nekādas uzkopšanas faktiski nenotika, bet solītā tehnika nav iegādāta. Ja tā, laikam nāktos prasīt: kādēļ? Nepietika līdzekļu? Bet algām pietika? Ja jā, tad kādēļ ir vajadzīgs pašvaldības uzņēmums, kas pelna naudu tikai darbinieku algām un jauniem apmaksas automātiem?

Un tas savukārt noved pie loģiskā jautājuma atkārtotas uzdošanas: Vai pašvaldības policija autostāvvietu uzraudzību veic tik drakoniski likuma burta vārdā, lai būtu kārtība, ienākumi pilsētai par kuriem tiek atjaunotas ielas, koptas stāvvietas, vai tādēļ, lai nodrošinātu naudas plūsmu algām?
Ļoti ceru, ka likuma burta vārdā, bet pagaidām gan to sajust var ar visai lielu iztēles devu, zinot, ka no iekasētās summas 30 procentu nonāk CSDD kasē, bet pārējie 70% attiecīgi Pašvaldības policijas un Liepājas domes kasē vienādās daļās.

Ne vienmēr ir jāsteidz maksāt!

Nereti ir tā, ka, apstājoties kādā no Liepājas maksas autostāvvietām, pie jums piesteidzas dāmīte ar mapīti, prasot par samaksas veikšanu. Tādēļ šādos gadījumos ir jāatceras, ka stāvvietas darbinieks nemaz tik ātri pēc maksāšanas prasīt nevar. Jo redziet, saskaņā ar "Saistošiem noteikumiem par Liepājas pilsētas pašvaldības maksas autostāvvietu apsaimniekošanu un lietošanu", par stāvēšanu līdz 5 minūtēm nav jāmaksā, jo to nosaka noteikumu punkts 1.3.- "Maksas autostāvvietas lietotājs - transportlīdzekļa vadītājs, kas iebraucis transportlīdzekli maksas autostāvvietā tās darba laikā un apturējis to uz laiku, kas pārsniedz 5 minūtes". Punkts 2.8. papildina iepriekšteikto- "Maksimālais maksas autostāvvietu bezmaksas lietošanas laiks ir 5 minūtes". Saistošie noteikumi par Liepājas pilsētas pašvaldības maksas autostāvvietu apsaimniekošanu un lietošanu punktā 7.5.2. nosaka, ka "autostāvvietas apmaksas biļete, iedzīvotāja karte, mēneša vai gada abonements nav saskatāms (neatrodas redzamā vietā)", atbildīgie darbinieki uzliek brīdinājumu. Pie konkrētā spēkrata nekādu biļešu, iedzīvotāju karti vai abonementu redzēt nevar.

Nav komentāru: